Øvelse: Forskellige perspektiver i feedback
I denne opvarmningsøvelse får de studerende mulighed for at arbejde med forskellige perspektiver i feedbacken.
Den feedback der gives, afhænger i høj grad af hvilket fokus, der anlægges. Derfor anbefales det at bruge synlige artefakter som briller, hatte, tørklæder for at tydeliggøre perspektivet.
Øvelsen kan bidrage til at nuancere den måde vi er vant til at give feedback på, da de studerende bliver gjort opmærksom på, hvilke perspektiver de kan arbejde ud fra alt afhængig af, hvilket fokus modtageren ønsker feedbacken har.
- Tidsramme: 20-30 minutter
- Studerende inddeles i grupper på 6 personer (én til hvert perspektiv)
- Opsamling i plenum på 5 minutter hvor I f.eks. drøfter:
- Hvordan var det at være ‘låst’ til kun at skulle forholde sig til et perspektiv?
- Hvad gjorde det, at man skulle hele vejen rundt om alle perspektiverne?
- Var der noget der overraskede jer?
- Hvordan kan perspektiverne indtænkes i jeres arbejde med peer feedback?