Øvelse: Ukonstruktiv feedback
Dette er en refleksionsøvelse, der har fokus på uhensigtsmæssig feedback.
Mange studerende har selv oplevet eller overværet situationer, hvor den feedback, der gives på et produkt eller en præsentation, er ukonstruktiv og vanskelig at tage til sig. Øvelsen giver de studerende mulighed for at reflektere over, hvad ukonstruktiv feedback betyder for modtageren, hvad der kendetegner den og hvad man kan gøre for at undgå det.
- Tidsramme: 20 minutter
- Organisering: Studerende fordeles i grupper af 3-5 personer, hvor de har 10-15 minutter til at drøfte øvelsen.
- Opsamling: 5 minutter enten i større grupper eller i plenum, hvor I f.eks. drøfter:
- Kendetegn ved ukonstruktiv feedback
- Hvordan kan det undgås?
- Hvordan kan feedback være ukonstruktiv på flere måder? (ukonstruktiv, ubehagelig osv.)
- Hvordan kan man så modtager af feedbacken selv gøre noget for at gøre feedbacken så hensigtsmæssig som mulig?